Avtalsvillkor för nyttjande av 1Time.se
Allmänna villkor
1. Allmänt
Ägare av 1Time tidrapporteringssystem nedan kallat 1Time, samt övriga tjänster tillhandahållna på
1Time.se är Odd Office AB (556870-0222), Spannarp 75, 432 77 Tvååker, nedan kallad för
Odd Office. Dessa villkor reglerar avtalsförhållandet mellan Odd Office och kontohavaren nedan kallad kunden.
Endast näringsidkare har rätt att använda Odd Office tjänster. Genom att tillträda detta avtal förvärvar
kunden endast rätt att nyttja 1Time. Kunden förvärvar inga andra rättigheter av vad slag det vara må
genom detta avtal. Avtal skall anses ha träffats i och med det att kunden registrerats på 1Time och
har loggat in en gång.
2. Tjänstebeskrivning
Odd Office upplåter möjlighet för kunden att på nedanstående villkor bruka 1TIME såsom tjänsten beskriv
på hemsidan 1time.se genom abonnemangsavtal.
3. Avtal & Avtalstid
Alla beställningar är bindande. Från det att kund godkänt och beställt tjänsten efter provtiden. Från första beställningsdagen löper avtalet tills det sägs upp. Abonnemangsavtalet kan avslutas av bägge parter med omedelbar verkan. Avtalet träder i kraft så snart kunden har loggat in första gången på sitt registrerade konto.
4. Abonnemangsavgift & betalningsvillkor
För de abonnemang där arvode utgår betalas dessa årsvis eller kvartalsvis i förskott. Väljer kunden
årsvis betalning dras en månadsavgift av på det sammanlagda årspriset. Inbetalda/förfallna arvoden
skall betalas in och återbetalas ej. Betalning skall vara Odd Office tillhanda senast 10 dagar efter
mottagande av faktura. Dröjsmålsränta enligt referensränta plus 8 procentenheter samt lagstadgad
påminnelseavgift kan tillkomma om Kunden ej betalar i tid. Vid utebliven betalning äger Odd Office rätten
att stänga av kundens konto. Material på kundens konto sparas i 30 dagar efter fakturans förfallodatum. Ifall kunden efter att denne fullgjort sin betalningsskyldighet åter ges tillträde till abonnemanget har Odd Office rätt att debitera kunden en återkopplingsavgift på 1000 SEK exklusive moms för omkostnader förknippade med avstängning, samt återkoppling av abonnemang.
Avgiftsändring kan endast träda i kraft i samband med ny avtalsperiod. Avgiftshöjning skall meddelas
minst en månad i förväg. Avgiftssänkning behöver inte meddelas i förväg. Vid avgiftshöjning har
kunden rätt att skriftligen säga upp avtalet med giltig verkan före avgiftshöjningens ikraftträdande.
Tillfälliga kampanjpriser påverkar inte pågående avtal. Aktuella priser och abonnemang återfinns
alltid på hemsidan 1Time.se. Kunden skall snarast, dock senast inom 8 dagar från fakturadatum, meddela
Odd Office om faktura anses vara felaktig.
5. Överlåtelse av abonnemang
Kontohavaren äger endast rätt att överlåta detta avtal efter medgivande av Odd Office. Överlåtelsen och
medgivandet skall ske skriftligen. Den frånträdande kontohavaren är inte betalningsskyldig för
förpliktelser som uppkommer efter överlåtelsetidpunkten. Den tillträdande kontohavaren är inte
betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommit innan överlåtelsetidpunkten.
6. Odd Office ansvar
Odd Office ska behandla kundens personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.
Odd Office ansvarar för driften av den med kunden överenskomna tjänsten, vilket bl a innefattar
regelbunden backup av kundens data. Odd Office kan dock ej garantera att data går att återläsa till
kundens konto. Odd Office ansvarar ej för direkta eller indirekta skador och ekonomiska förluster på
grund av fel, fördröjningar, ofullkomligheter, avbrott, uteblivna leveranser i form av data, bristande
tillgänglighet eller liknande omständigheter eller händelser. Med indirekt skada avses exempelvis
förlust av data, hinder att uppfylla förpliktelser mot tredje man eller utebliven nytta av avtal. Då
tjänsten är avhängig av att Internet fungerar normalt är kunden införstådd med att avbrott,
fördröjningar, buggar och liknande hinder på Internet inte utgör fel i tjänsten. Odd Office utövar ingen
kontroll över information eller material som finns på de servrar som Odd Office använder sig utav. Odd Office
är ej heller skadeståndsskyldigt om någon gör intrång på ovan nämnda servrar eller datorresurser
och skaffar sig tillgång till, förstör eller förvanskar information. Odd Office ansvarar ej för eventuellt
kränkande information som finns på de servrar Odd Office använder sig av. För att värna om kundens
integritet hanterar Odd Office all information om kunden som konfidentiell. Dock kan Odd Office via
domstolsföreläggande, eller annan åtgärd åläggas, eller vara tvungen att lämna ut sådana uppgifter
om kunden till berörda myndigheter eller parter. Odd Office ansvarar inte för annat än direkt kostnad som
kan åsamkas Kunden till följd av grov vårdslöshet från Odd Office sida. Ansvaret är begränsat till det
belopp som Odd Office kunnat fakturera kunden under den aktuella perioden.
7. Kundens ansvar
Kunden är i förhållande till Odd Office ensam ansvarig för den information som överförs via Internet.
Kunden ansvarar för att kundens personuppgifter behandlas enligt tillämplig dataskyddslagstiftning. Kunden är följaktligen ansvarig för att upphovsrättslagen, personuppgiftslagen och andra svenska
lagar och förordningar följs och att eventuellt nödvändiga tillstånd finns för att samla in, lagra,
bearbeta och sprida information. Kunden ansvarar även för att allmänt accepterade etiska normer
och att Odd Office eller statlig myndighets anvisningar för bruk av tjänsten efterföljs. Kunden ansvarar
ensam för alla eventuella skadeståndsanspråk som kan riktas mot honom från tredje man på grund av
det innehåll som kunden använder, laddar ner från Internet eller på annat sätt kommer i kontakt
med vid brukande av tjänsten.
8. Reklambaserade underkonton
I de fall kunden utnyttjar möjligheten i systemet att lägga till en underentreprenör så skapas ett
konto för underentreprenören (ifall underentreprenören inte redan har ett konto). Det konto som
skapas för underentreprenörer kostar inte underentreprenören något. Kunden är införstådd med att
Odd Office kan komma att visa reklam från tredje part på kontotypen för underentreprenörer. Detta för att
finansiera lösningen med kostnadsfritt underkonto.
9. Behandling av personuppgifter (se bilaga 1)
Gällande er personal är Odd Office personuppgiftsansvarig för den data som vi får i samband med våra affärstransaktioner med er. Dvs mailkorrespondens eller annan form av personuppgifter som inte läggs in i systemet av er eller på uppdrag av er. Du som kund är personuppgiftsansvarig och Odd Office är ditt personuppgiftsbiträde. Du är alltså ansvarig för personuppgifter tillhörandes ditt konto i 1Time. Dataskyddsombud för Odd Office nås via mail på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Vi lagrar våra kunders data enligt följande: Företagsnamn, adress och organisationsnummer. Dels för att kunna fakturera för vår tjänst, men även för att dessa uppgifter är nödvändiga för användandet av våran tjänst. Företagens anställdas namn, email, mobilnummer, adress och personnummer. Email och mobilnummer är nödvändiga för inloggning till tjänsten och personnummer är nödvändiga för att uppfylla kraven vid användande av den elektroniska personalliggaren. Kundernas egna slutkunders data i form av kundnamn, adress och i vissa fall email, telefonnummer samt personnummer/organisationsnummer. I de fall företagen skapar offerter och fakturor med ROT-arbete så behövs slutkundens personnummer. Ovanstående data och backuper på ovanstående data lagras på server hos Glesys AB i Falkenberg (www.glesys.se). Servern finns fysiskt i Falkenberg. Företagsadministratören kan när som helst gå in och redigera de personuppgifter som tillhör företagets anställda och företagets kunder. Viss information, så som personal med registrerade tider kan inte raderas men samtliga fält knutna till användaren kan ändras/anonymiseras. Varje kunds data är endast tillgänglig för respektive kund och Odd Office. Odd Office har endast tillgång till datat i support- och utvecklingssyfte.
10. Policys
Om Odd Office, eller dess kunder, på grund av kunds nyttjande av denna tjänst, figurerar i samband med
oseriös användning av Internet, förbehåller sig Odd Office rätten till fri prövning av nedanstående regler.
Kunden medger rätt för Odd Office att kontrollera informationen på kundens lagringsutrymme. Om en
användare bryter mot detta avtal eller Odd Office policy, förbehåller sig Odd Office rätten att blockera den
information som anses olämplig. Är överträdelsen grov kan kunden avstängas helt eller delvis från
fortsatt bruk av tjänsten.
11. Force majeure
Ersättning för skada föreligger inte om försening, obrukbarhet eller skadan beror på en omständighet
utanför Odd Office kontroll vars följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas, t ex skada som
tillfogats kunden av tredje man, arbetskonflikt (oavsett om den omfattar Odd Office personal eller inte),
olyckshändelser, krig, blixtnedslag, brand, explosion, hårt väder, naturkatastrof eller handling eller
underlåtenhet från myndighet eller annan för vilken Odd Office inte svarar.
12. Ändringar i avtalet
Odd Office äger rätt att ändra dessa villkor under avtalstiden. Ändringar träder i kraft så snart de
meddelats på tjänstens hemsida (1time.se). Bägge parter äger rätt att när som helst säga upp avtalet.
13. Tvist
Tvist med anledning av tillämpningen eller tolkningen av detta avtal skall avgöras i svensk allmän
domstol enligt svensk lag.
Bilaga 1, GDPR-avtal, personuppgiftsansvarig, respektive personuppgiftsbiträde
Vad är 1Time?
1Time är en molntjänst som drivs av Odd Office AB. I 1Time ges abonnerande företag möjlighet att sköta sin tidrapportering och elektroniska personalliggare digitalt via webben/mobilapp. 1Time kan endast användas av företag. Våra villkor, samt hur vi behandlar/lagrar data framgår på hemsidan (https://1time.se/avtalsvillkor.pdf) samt inne i webbgränssnittet.
Hur kommuniceras förändringar i avtal eller tjänst?
Nyheter och förändringar kommuniceras ut till våra användare via systemets webbgränssnitt. Avtalsförändringar görs synliga i våra avtalsvillkor som finns på hemsidan (https://1time.se/avtalsvillkor.pdf), samt via länk från administrationsgränssnittet. 1Time kommunicerar inga förändringar eller nyheter via email, post, telefon eller SMS.
Vem har ansvaret för personuppgifter i mitt konto?
Gällande er personal är Odd Office AB personuppgiftsansvarig för den data som vi får i samband med våra affärstransaktioner med er. Dvs mailkorrespondens eller annan form av personuppgifter som inte läggs in i systemet av er eller på uppdrag av er.
Du som kund är personuppgiftsansvarig och Odd Office AB är ditt personuppgiftsbiträde. Du är alltså ansvarig för personuppgifter tillhörandes ditt konto i 1Time. Dataskyddsombud för Odd Office AB nås via mail på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Vad lagras i systemet?
Vi lagrar våra kunders (samtliga bolagsformer) data enligt nedan:
Så som företagsnamn, adress och organisationsnummer. Dels för att kunna fakturera för vår tjänst, men även för att dessa uppgifter är nödvändiga för användandet av våran tjänst.
Så som företagens anställdas namn, email, mobilnummer, adress och personnummer. Email och mobilnummer är nödvändiga för inloggning till tjänsten och personnummer är nödvändiga för att uppfylla kraven vid användande av den elektroniska personalliggaren.
Kundföretagens egna slutkunders data i form av kundnamn, adress och i vissa fall email, telefonnummer samt personnummer/organisationsnummer. I de fall företagen skapar offerter och fakturor med ROT-arbete så behövs slutkundens personnummer.
Hur lagras data i 1Time?
Ovanstående data och backuper på ovanstående data lagras på server hos Glesys AB i Falkenberg (www.glesys.se). Servern finns fysiskt i Falkenberg.
Kan jag som företagsadministratör redigera och ta bort personuppgifter i systemet?
Ja, företagsadministratören kan när som helst gå in och redigera de personuppgifter som tillhör företagets anställda och företagets kunder. Viss information, så som personal med registrerade tider kan inte raderas men samtliga fält knutna till användaren kan ändras/anonymiseras.
Vem kan få tillgång till mitt företags data?
Varje kunds data är endast tillgänglig för respektive kund och Odd Office AB. Odd Office AB har endast tillgång till datat i support- och utvecklingssyfte.